Veranderen in de praktijk gaat moeilijk. Moeizaam. Veranderen in de praktijk is een kunst. Wanneer er dingen die al lange tijd anders gedaan werden ineens moeten veranderen, dan geven medewerkers daar commentaar op. Wat echt een allergie van de medewerkers is, is dat een verandering meestal niet met hen overlegd wordt door praktijkhouders. Veranderingen hebben invloed op veel processen die mee moeten bewegen. Veranderingen hebben ook veel invloed op lopende processen.
Neem als voorbeeld het werken met een platform waarop patiënten hun gezondheidszaken kunnen regelen, zoals het plannen van afspraken, herhalen van recepten, inzien van bloeduitslagen, enzovoorts. Dit is een verandering waar aandacht voor moet zijn. Het allerbelangrijkste wat nodig is, is draagvlak creëren bij medewerkers en patiënten, in gesprek blijven met medewerkers over mogelijke risico's die kunnen optreden, over het implementeren, en nog veel meer zaken.
Als de medewerkers zijn overtuigd, dan is de rest van het verandertraject makkelijker te doorlopen, maar het doordrukken van bepaalde beslissingen die genomen zijn, resulteert vaak niet tot een geslaagd verandertraject. Het kost veel tijd en energie én daardoor gaat het moeizaam. Dus veranderen in de praktijk is een kunst. Veranderen is een vaardigheid.
Laten we binnenkort eens bespreken wat we voor elkaar kunnen betekenen via een gratis en online koffiemoment! Tot snel!
Reactie plaatsen
Reacties