In deze blog gaan we in op de hulpvraag die gesteld wordt in de spreekkamer en waarom er een taboe heerst op de aanvraag van hulp vanuit zorgorganisaties.
Hoe het proces loopt voor het maken van een afspraak is bij iedere zorgorganisatie ongeveer hetzelfde en weet iedere arts wel.
Natuurlijk gaat er een triage vooraf om de urgentie van het probleem te bepalen, maar wanneer de patiënt dan in de spreekkamer is, begint het onderzoek echt.
De patiënt komt eigenlijk met de vraag 'dokter, kunt u mij helpen?'. De patiënt stelt zich vaak kwetsbaar op, omdat zij de vertrouwen heeft in de deskundigheid en professie van de arts door het vele jaren studeren en ervaring die coschappen en de master met zich meebrengen. De arts gaat dan een lichamelijk onderzoek doen en stelt een diagnose óf bepaalt wat aanvullend nodig is om de juiste diagnose te kunnen stellen.
Als consultants doen wij eigenlijk niets anders dan wat een arts de patiënt vraagt in de spreekkamer. Wij zijn er om te luisteren en te kijken wat de knelpunten zijn, stellen de 'diagnose' en kijken welke mogelijke oplossingen er zijn. Hoe langer u blijft wachten met uw hulpvraag, des te complexer uw knelpunt kan worden waardoor het verhelpen ook meer tijd en energie kost. In de tussentijd kunnen zich zelfs situaties voordoen waardoor de bedrijfsvoering negatief wordt beïnvloed met de zware gevolgen van dien.
Het is bijvoorbeeld zonde om te wachten met het inschakelen van hulp om de werkdruk in de praktijk te onderzoeken, want daardoor kunnen medewerkers oververmoeid raken waardoor medewerkers kunnen uitvallen. Het is ook zonde om processen die veel tijd kosten niet te laten analyseren waardoor medewerkers dit ervaren als vervelende werkzaamheden, terwijl het makkelijker gemaakt kan worden en daardoor minder tijd gaat kosten, maar de medewerkers het ook minder als vervelend gaan ervaren om deze werkzaamheden uit te voeren.
Om een lang verhaal kort te houden, het is dus niet erg om hulp in te schakelen op het moment dat u merkt dat er dingen niet soepel gaan of lopen zoals het hoort. Wij zijn er voor u wanneer u dat nodig heeft, net zoals u er bent voor uw patiënt wanneer dat nodig is.
Wilt u uw bedrijfsvoering ook verbeteren? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende intakegesprek om de mogelijkheden te bespreken.