5 tips voor een succesvolle bedrijfsvoering in de zorg

Gepubliceerd op 25 oktober 2022 om 14:11

Kleine of grote organisatie, het maakt niet uit hoeveel medewerkers u in dienst heeft. Het is belangrijk dat de vijf pijlers van de praktijkvoering goed zijn georganiseerd, bij worden gehouden middels een voortgangsrapportage. Het klinkt als extra administratie en onnodige stappen, maar als dit niet de aandacht geeft, zullen er in een grotere tijdsbestek veel minder mijlpalen behaald worden. Gestructureerd werken zal zijn vruchten werpen. Het gaat om consistentie en kwaliteit.

Om even op een rijtje te zetten wat er in de praktijkvoering precies belangrijk is, hebben wij een lijst gemaakt met 5 aandachtspunten:

1. Organisatie en beleid

Besteed tijd aan het ontwikkelen en implementeren van nieuw of gewijzigd beleid. Bewaak de voortgang van de ontwikkelingen zodat wijzigingen op tijd doorgevoerd zijn. Als wijzigingen in protocollen bijvoorbeeld te laat bekend zijn bij personeel, dan zal het beleid verkeerd opgevolgd. Dit kan zorgen voor onnodige fouten in de patiëntenadministratie of zelfs voor een slechtere zorgkwaliteit. Vergeet niet om wekelijks een dienstrooster te maken met een vooruitblik naar de aankomende weken.
B
epaal ook samen met het team hoe werkoverleggen georganiseerd moeten worden en wat de mogelijke taakverdeling is binnen de organisatie.

2. Kwaliteit

Voor het auditen van de kwaliteitsafspraken, is een mooi systeem. Veel organisaties laten hun praktijk toetsen volgens accreditatiepunten. Het is belangrijk om accreditatie onderdeel te maken van hoe men in uw organisatie denkt en doet. Zowel in de kwaliteit van de bedrijfsvoering als in de kwaliteit van patiëntenzorg. Denk daarnaast ook aan andere kwaliteitssystemen waarvan u gebruikt kunt maken om de kwaliteit van de patiëntenzorg en de kwaliteit van uw bedrijfsvoering consistent kunt beheersen en bewaken, bijvoorbeeld VIM-meldingen.

3. Personeel

Niet te vergeten is het zorgpersoneel waarvan de kennis op peil moet blijven, genoeg uitgerust moet zijn, voldoende momenten krijgt aangereikt om in gesprek te gaan met de leidinggevende of praktijkhouder. Maar ook het beleid voor werving, selectie, instroom, doorstroom en uitstroom van medewerkers moet vaststaan zodat deze procedures minder tijd in beslag nemen. Alleen dan wordt er slimmer gewerkt en minder tijd en geld verspild. Een van de belangrijkste punten is de herhalingscursus voor bedrijfshulpverlening inclusief AED cursus. Veel solisten praktijken vergeten hiervoor afspraken te maken met bedrijven die bedrijfshulpverlening cursussen aanbieden. Grotere bedrijven hebben dit meestal centraal geregeld. Mocht dat niet zo zijn, dan is het nu het moment om dit te regelen, want dit kan niet wachten!

4. Financiën

Wanneer was het voor u voor het laatst dat u met zorgverzekeraars afspraken heeft gemaakt voor uw declaraties? Stelt u jaarlijks een begroting op waaruit voortvloeit hoeveel patiënten er binnen uw praktijk ingeschreven moet staan om uw doelen te behalen? Of hoeveel behandelingen u moet uitvoeren om aan het eind van de streep geen verlies te draaien? Hoe staan de kwartaaloverzichten ervoor en koerst u naar een jaarafsluiting die u had begroot? Dit zijn allemaal vragen die u zich moet afvragen. Alleen als uw organisatie financieel gezond is, kunt u werken aan groei!

5. Middelen

Veel organisaties laten de inkoop en beheer van kantoorartikelen en medische benodigdheden verwaarlozen waardoor ook hier veel tijd en geld aan verspild wordt. Probeer hier consistentie, taakverdeling en goede afspraken over te maken zodat de financiële schade hier beperkt wordt. Dit zijn immers aandachtspunten waar u dagelijks mee te maken zult hebben en niet uit de bedrijfsvoering kunt halen.

Niet te vergeten is de inkoop en onderhoud van apparatuur. Wanneer zijn de weegschalen voor het laatst geijkt? En onderhoud aan het gebouw is natuurlijk ook belangrijk. Ramen, schoorstenen, cv-ketels, schoon- en opruimwerkzaamheden, enz. zijn punten waar ook aandacht aan besteed moet worden. Dat houd je thuis toch ook bij?

Conclusie

Als je het einde van deze blog hebt bereikt, dan wil je daadwerkelijk iets veranderen aan jullie bedrijfsvoering. Er zijn bepaalde punten waar je al jaren geen aandacht aan schenkt, omdat het jouw aandacht niet had of organisatorisch niet lukte door de hoge druk dat patiëntenzorg levert.

Om je van goed advies te voorzien, voeren wij een praktijkscan uit om te bepalen wat jouw huisartsenpraktijk nodig heeft om toekomstbestendig te worden. Wil je gebruikmaken van de praktijkscan die volledig* wordt vergoed vanuit het programma Toekomstbestendige Huisartsenzorg? Neem dan contact met ons op!

*de volledige vergoeding is alleen nog in 2023

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.