Welke processen teveel geld kunnen kosten

Gepubliceerd op 12 mei 2022 om 01:00

In deze blog delen wij 3 redenen waarom interne processen u veel geld kunnen kosten. 

Als zorgorganisatie is de zorg aan de patiënt voor jullie het allerbelangrijkst. De kwaliteit van zorg moet goed zijn en jullie zijn iedere dag bezig om dit te waarborgen. Het is ook belangrijk dat de zorg dezelfde kwaliteit behoudt, maar efficiënter wordt geregeld waardoor er minder wordt verspild en de zorg betaalbaarder wordt. Om dit te realiseren, is het goed om processen te analyseren. Dit is theoretisch gezien zo geregeld, maar in de praktijk wat lastig uit te voeren. Het is onmogelijk om alle verspillingen uit processen te halen, maar vaak doen wij dit stap voor stap waarbij wij en u streven naar een proces zonder verspillingen.

1. Patiëntcontact wordt niet gedocumenteerd

Wanneer een patiënt belt, wordt dit in de EPD of in de HIS geregistreerd waardoor het makkelijker is voor de betrokken medewerkers bij deze patiënt om duidelijkheid te krijgen over de urgentie van het probleem en de eventuele achtergrondinformatie. Het documenteren van de patiëntcontact bij het eerste contact is nog belangrijker wanneer iets doorgegeven moet worden aan een collega of als er een administratieve taak aan de patiëntvraag hangt. Helaas worden patiëntcontacten in de praktijk soms niet gedocumenteerd waardoor zogeheten 'overbewerkingen' ontstaan. Dit zorgt ervoor dat bij een volgende contact met de patiënt, de patiënt haar verhaal nogmaals moet doen of dat een collega niet weet wat er eigenlijk met de patiënt is afgesproken. De overbewerkingen kosten tijd en dat kost geld. Door de overbewerkingen te voorkomen, verspilt u geen tijd waardoor u geld bespaart. Een gedegen aanpak is hierbij belangrijk en wij kunnen u daarbij helpen. Meer info...

2. Bestelprocessen niet geautomatiseerd

Eén van de grootste oorzaken waarom zorgorganisaties geld verspillen. Vooral in de eerstelijnszorg zijn bestelprocessen niet geautomatiseerd waardoor bijvoorbeeld medicatie uit spoedtassen over datum gaan en worden weggegooid, personeel misgrijpt naar bepaalde medische benodigdheden, etc. Hierin speelt de lange wachttijd als gevolg een belangrijke rol. Om bijvoorbeeld minder weg te gooien, niet meer mis te grijpen, de patiënt niet langer te laten wachten op een ingreep, is het goed om de praktijk volgens de LEAN methode in te richten waarbij bestelprocessen ook geautomatiseerd moeten worden. Dit is een belangrijke stap waardoor veel geld wordt bespaard.

3. Documenten op verschillende plekken

Wat in de praktijk ook vaak wordt gezien, is dat sommige protocollen of handige bestanden op verschillende plekken worden opgeslagen. Medewerkers creëren een eigen werkwijze, waardoor het voor andere collega's niet makkelijk te achterhalen is waar deze bestanden te vinden zijn. Dit is erg inefficiënt, met name wanneer de betreffende medewerker ziek is, met verlof is of niet meer werkzaam is voor de organisatie. 

Er zijn nog veel meer redenen waarom zorg waarschijnlijk zo duur is. Hoe kan de zorg goedkoper?

De oplossingen

Er zijn meerdere oplossingen om deze processen efficiënter in te regelen. Zo kunt u veel werkzaamheden automatiseren, waardoor u niet alleen veel tijd en geld bespaart, maar ook uw klanten beter van dienst kunt zijn en er minder ruimte is voor fouten. We helpen u graag met het maken van de juiste keuzes voor uw organisatie.

Wilt u uw bedrijfsvoering ook verbeteren? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende intakegesprek om de mogelijkheden te bespreken.